Tur til Miniatur Wunderland i Hamburg

Vi hadde god tid til toget og fikk tid til å studere lokomotiv og togsett på jernbanestasjonen i København. Trygve glemte seg bort et øyeblikk for å se på et lokomotiv på et annet spor da det nærmet seg avgang for vårt tog. Vi ble litt desperat da vi ikke så Trygve igjen, han hadde tross alt billettene våre. Men i siste liten, og på overtid, skjønte Trygve at han måtte løpe til toget vi skulle ta. Vi kom med, men toget var da allerede ett minutt forsinket ut fra stasjonen.

I Rødbyhavn kjørte toget vi satt i om bord på fergen. Under overfarten fikk vi ikke lov å oppholde oss på toget. Vi gikk opp på øverste dekk og nøt det flotte været i 45 minutter, så lenge overfarten varte. Toget ankom Hamburg presist etter tabellen, kl 16.16.

Etter at vi var innkvartert på hotellene, gikk vi ut for å spise. Vi bestemte oss for en en italiensk restaurant ikke langt unna Haupbahnhof i Hamburg. Vi begynte med antipasta, til alle. Det smakte godt og vi koste oss. Senere bestilte fire av oss and til hovedrett. Etter måltidet var det flere som mente bestemt at dette ikke var and, men kylling. Men da var regningen allerede betalt. Og antipastaen, som vi ikke sjekket prisen på, måtte vi betale dyrt for. Vi spøkte mye de neste dagene om vi skulle spise antipasta og duck, på en viss italiensk restaurant.

Fredagen kom og den store dagen da vi skulle til  Speicherstadt i Hamburg og verdens  største modelljernbanemesse. Det var ikke noen fra THG som ble skuffet på denne utstillingen. Det svarte til forventningene å se alle detaljene utbyggerne hadde fått til. Enten det var Sveits, Østerrike, Tyskland, USA, Norge, Sverige eller Danmark som var temaet på messen, så var det lett å kjenne igjen landene. Se også bildeserien fra turen, der er det to bilder fra den norske utstillingen.

Etter å ha vært på Miniatur Wunderland denne dagen, gikk turen videre til bydelen Altona og en butikk i Ehrenbergstrasse som solgte modelljernbanevarer. Eieren i denne butikken ble i bedre humør etter hvert som vi kjøpte utstyr hos ham. Latteren satt stadig mer løst. Vi avsluttet vårt besøk i denne bydelen med å spise god asiatisk mat, uten antipasta, samtidig som vi lyttet til en afrikansk gospelgruppe med en tittelmelodi "Created by a special designer".

Lørdagen startet med en "Stadtrundfarht" i Hamburg. I sommværet så vi en ren by med mye fin arkitektur. Bygningene er velstelte med brede gater, trafikken god organisert og plass til syklister. Jernbanespor er det overalt, noe som er livsnerven for den historiske utviklingen av Hamburg. Varer som kommer til havnelagrene, blir fraktet videre på jernbane på Kontinentet. Vi så ikke noe til tungtransport på veiene i indre deler av Hamburg.

Senere ut på dagen delte vi oss slik at de som ville ha nok en dag på Miniatur Wunderland, gjorde det. Andre ville se mer av Hamburg.

Senere på kvelden samlet hele gruppen seg på elvebredden og observerte trafikken på Elben. Her var det mye folkeliv langs den flere kilometerlange promenaden ved elven.

Søndag reiste Laszlo og Audun hjem tidligere enn de fire andre, men de fikk med seg det store sykkelstevne Vattenfall Cyclassics der både mosjonister og profesjonelle var med. Store deler av Hamburg var avstengt denne dagen, og det var en stor folkefest der Gabriel Rasch, Thor Hushovd og Alexander Kristoff fra Norge stilte til start.

Laszlo Kiss foreslår at neste tur går til Budapest. Han mener det er mange aktiviteter der som vil passe inn for THG-medlemmer.

Nyeste kommentarer

05.01 | 20:52

Hei jeg er ny og vil gjerne komme den 7 januar. Hva er adressen til dere? Jeg prøver meg på å bygge opp tog bane.

05.09 | 11:26

Hei, hvor er det mulig å få tekniske opplysninger om flåmsbanen?